لزوم به کارگیری نرم افزار حسابداری مالی در کسب و کار

با پیشرفت علم و همسو شدن جامعه با فناوری، بخش عمده ای از مسئولیت‌ها از نیروی انسانی گرفته و به تکنولوژی محول شده است. برای انجام این مسئولیت ها معمولاً وقت و انرژی بسیار زیادی از کارمندان هر بخش گرفته می شود. برای رفع این مشکل شرکت های نرم افزاری دسته ای از نرم افزارها را با عناوینی از جمله نرم افزار حسابداری تهیه و به کاربران نیازمند به این مقوله ارائه کردند، که موجب سرعت بخشیدن و آسان تر شدن رسیدگی به امور مالی و بخش حسابداری می‌شود.

استفاده از نرم افزار حسابداری، موجب ایجاد تغییرات چشمگیری در امور مالی واحد‌های تجاری شده و تاثیرات زیادی در رونق بازار کسب و کار گذاشته است. در واقع، استفاده از این نرم افزارها باعث سرعت بخشیدن به امور مالی، حسابداری در زمینه های مختلف کاربردی می‌شود. بخش‌های اصلی که نرم افزار حسابداری در آن نقش مهمی را ایفا میکند شامل انبار‌داری، دارایی، حساب‌های بانکی و صندوق‌ها و همچنین صورت‌های مالی می باشد. سرعت بخشیدن و سهولت کار در بخش حسابداری موجب رونق و سوددهی بیشتر در بازار کسب و کار می شود.

با یک نرم‌افزارحسابداری یا نرم‌افزار مالی مناسب می‌توان سرمایه‌گذاری و نیاز نقدی شرکت را به خوبی مدیریت و نظارت کرد. حسابداری یکی از مهم‌ترین توابع هر شرکتی محسوب می‌شود. در واقع زبان کسب و کار علم حسابداری و فرآیند آن در شرکت‌هاست .برای اولین بار در زمان‌های باستان از حسابداری استفاده شد و به مرور زمان این علم تکمیل‌تر و پخته‌تر شد.

حسابداری را می‌توان به شاخه‌های مختلف تقسیم کرد مانند حسابداری مالی، حسابداری مدیریت و… هم حسابداری مالی و هم حسابداری مدیریتی جزیی از فرآیندهای کسب‌وکارهای حرفه‌ای هستند. حسابداری مالی بر گزارش‌های قانونی استوار است و حسابداری مدیریتی بر گزارش‌های مختلف برای استفاده‌ی داخلی شرکت مبتنی است که به نیازهای مدیران مرتبط می‌شود. حال به اهمیت نرم افزار حسابداری در کسب و کار می‌پردازیم.

یکپارچگی و هماهنگی با سایر ابزارها:
هر کسب و کاری منحصر به فرد بوده و از تعداد بسیار زیادی ابزار برای پیش بردن امور به شکلی روان و پیوسته استفاده می‌کند. ممکن است شما از اپلیکیشن های متفاوتی برای مدیریت کارکردهای مختلف کسب و کار خود استفاده کنید (شاید از یک پلتفرم تجارت الکترونیکی، یک سیستم CRM و یا یک کنترل کننده شغل). به دنبال یک نرم افزار حسابداری باشید تا با سایر اپلیکیشن های مدیریت کسب و کار یکپارچه شود.
همچنین به خاطر داشته باشید زمانی که کسب و کار شما به موفقیت و رشد دست می یابد شما ممکن است از ابزارهای دیگری برای مدیریت حجم کار اضافه شده استفاده نمایید. به طور کلی هر چقدر کسب و کار شما از قابلیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد بهتر و مفیدتر است.

سه خروجی مهمی که نرم‌افزار حسابداری یا نرم‌افزار مالی جامع می‌تواند برای شرکت به همراه داشته باشد عبارتند از:
1) صورت‌حساب سود و زیان (بیانیه‌ سود)
بیانیه‌ سود و زیان نشان می‌دهد که شرکت در یک دوره‌ مشخص زمانی چقدر تولید خالص و درآمد داشته و به چه میزان ضرر کرده است.

2) صورت وضعیت مالی
صورت وضعیت مالی نشان می‌دهد که وضعیت مالی شرکت در طول یک دوره چگونه است. این صورت وضعیت یک میانگین مشخصی از دارایی‌ها و بدهی‌ها را برای گزارش‌ها و ترازنامه آماده می‌کند و نشان می‌دهد که به چه میزان بر دارایی‌های شرکت و چه میزان بر بدهی‌های شرکت اضافه شده است.

3) بیانیه‌ جریان نقدی شرکت
بیانیه‌ جریان نقدی شرکت نشان می‌دهد که تغییرات در طول دوره‌ مشخص در صورت وضعیت سود و زیان و صورت وضعیت مالی شرکت چه تأثیری بر روند مالی شرکت داشته است. اساساً این بیانیه گزارشی در خصوص وضعیت عملیاتی و ورودی‌ها و خروجی‌های مالی شرکت، سرمایه‌گذاری و وضعیت مالی را ارائه می‌دهد.

در پایان باید بگوییم که حسابداری یک فعالیت خدماتی است. با پیشرفت علم حسابداری و ورود علم برنامه‌نویسی و فناوری اطلاعات و مرتبط‌ شدن این دو با هم نرم‌افزارهای مالی و حسابداری زیادی به وجود آمدند که می‌توانند به راحتی همه‌ امور مالی و حسابداری شرکت‌ها را تنها با وارد‌کردن اطلاعات انجام دهند و دیگر نیازی به آن هجمه اطلاعات روی‌ هم‌ انباشته شده و صورت‌های مالی در هم‌ ریخته و بلاتکلیف نیست. تنها کافی است اطلاعات صحیح را به نرم‌افزار مالی یا نرم‌افزار حسابداری جامع خود بدهید تا تمام فعالیت‌های جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و خروجی‌های موردنیاز را به شما بدهد.