حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی

شاخه های تخصصی متفاوتی در حسابداری به وجود آمد تا نیازهای مالی و محاسباتی شرکت های مختلف را رفع کند که حسابداری تعهدی یکی از بندهای حسابداری است که بیش از همه در شرکت های دولتی کاربرد دارد. 


حسابداری تعهدی

اگر به سازمان های کوچک و معاملات روزمره ای که در اطرافتان انجام می شود دقت بیشتری کنید، متوجه می شوید که بارها با مفهوم حسابداری تعهدی در زندگی عادی آشنا شده اید و بی آنکه نامی از آن بدانید در معاملات و سود و زیان های خود از آن ها استفاده کرده اید و در حقیقت حسابداری تعهدی، روشی از ثبت معاملات و درآمدهای یک شرکت است که پایبند به زمان وصول نیست. 


 

تفاوت حسابداری تعهدی با حسابداری نقدی


 اساسی ترین فرق بین این دو حسابداری شیوه های ثبت آن ها است که در حسابداری نقدی، داد و ستدها تنها با توجه به معاملات نقدی در اسناد حسابداری ثبت می شوند و در این روش، زمانی یک معامله سندیت حسابداری پیدا می کند که با خرید یا فروش یک کالا، سرمایه نقدی از شرکت خارج، یا وارد حساب های جاری آن شود.


اما حسابداری تعهدی تنها ثبت یک سند بدون پرداخت است که نشان می دهد معامله ای انجام شده است و حسابدار با توجه به آن سند می تواند میزان سرمایه را در اسناد حسابداری آنلاین یا حضوری ثبت و یا از آن کسر کند.


پیچیدگی های مالی و تنوع در معاملات کلان، باعث به وجود آمدن حسابداری تعهدی در دنیای ثبت اسناد مالی می شود و چرا که همه داد و ستدها به ویژه در شرکت های بزرگ با سرمایه نقدی صورت نمی گیرد و در صورت انجام معامله، اسناد مالی دچار کسر و ناهماهنگی می شود.


اما حسابداری تعهدی به سازمان های بزرگ با داد و ستدهای کلان کمک کرد تا بتوانند درآمدهای وصول نشده را در اسناد حسابداری خود ثبت کنند که این روش می تواند نظم مالی مجموعه را بیشتر کند و مدیران مالی را از سردرگمی های بزرگ نجات دهد.


به همین دلیل به شرکت های بزرگ و یا سازمان هایی با معاملات پیچیده پیشنهاد می شود که از این روش حسابداری در شرکت های خود استفاده کنند که این مدل از ثبت اسناد همچنین برای شرکت های دولتی نیز بسیار کارآمد است.


برای ثبت بهتر این سرمایه های وصول نشده و دقت در فرایند گزارش گیری می توانید از نرم افزارهای تخصصی این رشته استفاده کنید و توجه داشته باشید که قیمت نرم افزار حسابداری با توجه به کارایی آن متفاوت است پس با توجه به نیاز سازمان بهترین را انتخاب نمایید.


 
مزیت های حسابداری تعهدی


برای انتخاب بهترین روش حسابداری در سازمان باید به میزان داد و ستدها و فرهنگ کلی آن توجه کنید و با استفاده از یک روش کارآمد حسابداری برای شرکت، بهتر از ثبت اسناد مالی با روش های مشابه دیگران استفاده کرد چراکه نیاز گزارش های مالی هر سازمان با دیگری متفاوت است.


با این حال حسابداری تعهدی مزیت های خاصی دارد که آن را از دیگر شاخه ها به ویژه در سال های اخیر متمایز می کند که این مزیت ها شامل موارد زیر هستند:
•    اطلاع از همه درآمدهای حقیقی در شرکت
•    امکان محاسبه هزینه ها، استهلاک و پرداخت هایی که باوجود عدم پرداخت از حساب شرکت کسر شده است
•    برنامه ریزی مالی با توجه به سرمایه مانده شرکت تا انتهای سال مالی
•    دسترسی به اطلاعات مالی و شناسایی به موقع مشکلات پرداختی و دریافتی
•    آگاهی به موقع از بودجه باقی مانده در صندوق سازمان
•    برآورد به موقع و سریع قیمت تمام شده هر قرارداد و پروژه
•    ثبت مجموعه اطلاعات مدون و به موقع برای ارائه گزارش به حسابداری دولتی در سازمان های غیرخصوصی
•    امکان مقایسه وضع مالی حاضر با گذشته شرکت که می تواند باعث ایجاد یکپارچگی بیشتر در سازمان و بهبود عملکرد مدیران شود

 

و در آخر برای ثبت اسناد وصول نشده در حسابداری تعهدی نیاز به یک ابزار دقیق و حرفه ای در شرکت داریم که ابزاری دقت برآورد و به یک همراه همیشگی برای شما تبدیل شود.